Saturday, May 14, 2011

Trauma Jumpa Dentist


Ada tak orang suka jumpa dentist?

Berapa ramai sangat yang regularly buat appointment every 6 months, to check up their teeth?

I am one those people who will always say NO if it have to be meet-the-dentist.
Why? I will blame my bad experience when I was in standard 4.
That doctor quite a big size, and it was like he's trying so hard. Sangat kasar. Penuh mulut I dengan tangan dia. Bius tak cukup jugak I guess. Scary. I dont know how long he took, but it's damn too long for me. I can saw he's sweating too. Eiuuww, geli.


The second one would be experience with the nurse & dentist klinik kerajaan yang datang ke sekolah setiap tahun. Tell me, berapa ramai yang akan nervous-jantung-macam-nak-terkeluar
everytime nampak classmates balik dari check gigi and bring green cards? Then, akan berusaha tengok berapa green card dia bawa balik and have to nervously wait for the teacher to call out the names. And sangat relief bila nama tak kena panggil sebab 'yeay, gigi aku okey'. The most importantly, tak payah jumpa dengan nurse tu semua.

Sape yang macam di atas? jom sep tangan, because we are in the same boat. Hehe :p

The reasons would be - Nurse quite kasar & buat sambil lewa. Maybe nak kena entertain ramai budak sekolah yang ada problems gigi. So, they tend to ambil mudah.

Masa darjah 2, nurse tu boleh pulak dok borak dengan nurse sebelah masa tengah tampal gigi I. Ngilu-sakit semua ada. Serious sikit buat kerja kak. Grrrr..


Bila sekolah menengah dah bijak sikit, bila nurse panggil untuk cabut/tampal gigi, I will always quickly tell them that I have personal dentist. Owh, I bajet anak orang kaya ada personal dentist segala. I rather cabut/tampal gigi kat luar. Quite expensive, but then rasa secure. Equipment pun okey.


I cant really remember when was the last time I meet the Dentist? I guess when I was in high school.
Long time ago.


So, bila lately I sakit gigi I dah mula kelam-kabut risau nak kena pergi jumpa dentist. Sampai at one time, gigi dah sakit sangat. Makan & minum benda manis je, mesti sakit 'nyut-nyut'. Seriously sakit gila. Dah tak tertahan, I decided to jumpa dentist jugak.


pic credit to Yahoo! Image


I make a research/survey first on last Friday. Asking my colleagues & friends their experience, which place is cheaper and the important thing,sakit or not? If ada yang bagi jawapan sakit, I will straight away blacklist that clinic. I make a phone calls to few clinics until I decided to try one at Carrefour Wangsa Maju. I am looking for a dentist perempuan yang lembut. Sebab I dah serik with dentist lelaki dan kasar.

I found one, it's Klinik Pergigian Darul Ehsan. I tau I sounds so funny when I did asked questions like 'doctor perempuan kan?', 'doctor soft tak?', 'kena makan dulu ke tak sebelum cabut gigi?' and sort of questions yang budak umur 25tahun tak patut tanya. Hey, blame my bad experience and it was like I really cant remember how does it feel bila cabut/tampal gigi.


Yeah, I did it. I set up an appointment at 2pm yesterday. Dari pukul 4pm Friday sampai ke 2pm Saturday memang hidup I tak tenang. Takut-nervous weii. And I went there by myself (memang heroin habis pergi sorang2, sebab encik tunang pergi candat sotong kat terengganu).


I dont know whether gigi I berlubang ke ape, so I asked the dentist to check first. Alang-alang tu, I minta dia check whole gigi la, sebab I bukan manusia yang datang check up gigi setiap 6 bulan sekali. The result, it's not actually gigi yang problem, just that the root of my gigi bongsu dah merayau dan mencengkam my gigi geraham. Jadi, harus potong akar tersebut. Overall, gigi I okey dan 1 geraham bawah kena tampal. Since I takmo kerap sangat dating dengan dentist, so I suruh dia tampal terus sementara nak tunggu ubat bius nak buang akar menyerap.

Adoi, sakit jugak rupanya bila tampal gigi. Yang sakit tu masa kak dentist tengah cuci gigi. Buang akar tu tak sakit sangat since dah dibius kan?


Lega..semua settled, except the part semalam susah gila nak makan. Tak bole mengunyah sebelah kiri sebab tempat yang buang akar tu masih bleeding dan sangat risau nak mengunyah sebelah kanan, takut tampal tu tak melekat betul2. Gila paranoid kan? Haha. Semalam memang tidor dengan kelaparan.

What can be concluded from my yesterday's experience? I will say it's not that bad. Nothing to be fear of. Seriously, it just took courage. Be bold. Haha. And I decided, before I lupa rasa sakit cabut/palam gigi, better I regularly jumpa dentist every 6months. Even I sekarang berangan, sebelum kawen nak pergi scaling-whitening my gigi, cantik-cantik kan gigi segala..Nanti ambil gambar, cantik je gigi. Macam gigi Shila OIAM.


pic credit to Yahoo! Image
I adore her. Cantik weh gigi dia.


And Klinik Pergigian Darul Ehsan is highly recommended for those yang takut nak cabut gigi macam I. Doctor tu soft gile, dia selalu remind I, if sakit bagitau. Then, bila dia nak inject I, die cakap 'tahan sikit ye'. Okey, senang cerita, jika nak dilayan bagai budak umur 8tahun bila dengan dentist. So, kak dentist ne memang lepas piawaian. Hehe. The price is affordable and quite cheap if nak compare ngn dental clinic lain kat area KL ne.



Details of the clinic


So, I dah tak trauma. Yeay~ I dah overcome one of my fear factor (belagak betul. ceh ceh :p)

No comments:

Post a Comment